
En flytt är ett tungt och tidskrävande arbete som oftast kräver planering så att flytten går smidigt och problemfritt. Det innebär oftast att arbetet med flytten behöver påbörjas flera veckor innan det är dags för avfärd till den nya bostaden. Många väljer att anlita en flyttfirma för sin flytt som kan hjälpa till med delar eller hela flytten.
Här har vi på Flyttexperter sammanställt all information som du behöver inför att du ska anlita en flyttfirma för din flytt.
Att tänka på inför din flytt
Om du planerar att anlita en flyttfirma för din flytt är det en del saker som du behöver tänka igenom som bland annat vilka delar av flytten som du vill få hjälp med. En flyttfirma kan erbjuda ett flertal kringliggande tjänster i samband med att du ska flytta som exempelvis packning, transporter, magasinering och flyttstädning.
Enklast är att lägga upp en checklista så att du kan planera vem som ska göra vad och som du sedan kan följa så att du inte missar något i samband med flytten.
Checklista inför din flytt
Inför att du ska flytta är det en hel del praktiska saker som du behöver ta hand om men även en del arbete som behöver utföras. Nedan finner du en checklista som du kan följa så att du inte missar något vid din flytt.
- I god tid inför avflyttning bör du säga upp alla abonnemang och avtal som är förknippade med din gamla bostad. Det kan exempelvis vara elavtal, telefonabonnemang, Internet, tidningsprenumerationer och parkeringsplats. För de abonnemang som du vill behålla och som kan flyttas behöver du göra en adressändring. Tänk på att vissa avtal och abonnemang kan ha en uppsägningstid på upp till 3 månader så du behöver vara ute i god tid så att du slipper betala extra kostnader.
- Flyttanmälan bör du göra en kort tid innan du flyttar. Även om en flyttanmälan slår igenom direkt, om du gör den elektroniskt hos Skatteverket, så kan det ta upp till ett par veckor innan företag och myndigheter har underrättats.
- Om du anlitar en flyttfirma så bör du ta in offerter från flera flyttfirmor, exempelvis genom Flyttexperter. Då kan du jämföra villkor och priser så att du kan hitta den flyttfirma som kan erbjuda dig den mest prisvärda lösningen för din flytt. Tänk också på att bestämma flyttdag så att du vet att du har flytthjälp den dag som du ska flytta.
- Planera din flytt så att allt går smidigt den dag som flyttlasset ska gå. Det innebär bland annat att alla stora möbler behöver vara demonterade och allt ditt bohag packat. Du kan börja packa redan 2 – 3 veckor före flytten och då packa ned sådant som du inte använder som exempelvis prydnadssaker och kläder. Det kan också vara lämpligt att packa allt i källare och vindsförråd så att dessa utrymmen även kan städas innan flytten. När du anlitar en flyttfirma så kan du låna eller hyra flyttkartonger till din flytt. Du kan också få hjälp av professionella packmästare med packning av ditt bohag.
- I samband med att du packar kan du samtidigt rensa ut alla slitna möbler och annat bohag som du inte vill ta med dig till den nya bostaden. Då slipper du allt arbete med att packa detta och får mindre bohag att transportera. Du kan få hjälp av en flyttfirma med transporter till en återvinningscentral.
- Om du ska flytta till en mindre bostad så kanske du inte får plats med alla möbler eller annat bohag. Då kan du få hjälp av en flyttfirma med magasinering av ditt bohag.
- Efter att du har flyttat behöver du genomföra en flyttstädning av din gamla bostad. Om du inte planerar att utföra en flyttstädning själv kan du få hjälp av den flyttfirma som du anlitat. I annat fall behöver du boka in en flyttstädning hos en städfirma, exempelvis genom Städexperter. För flyttstädningen kan du använda dig av RUT-avdrag vid flyttstädning som innebär att du kan göra ett skatteavdrag på 50 % av företagets arbetskostnader.
Anlita en flyttfirma för din flytt
Att flytta är ett krävande arbete som oftast kräver att man är några stycken som hjälps åt med att bland annat bära och transportera bohaget till den nya bostaden. Om du väljer att anlita en flyttfirma för din flytt kan du få hjälp med det mest kring din flytt. Genom att du kan använda dig av RUT-avdrag vid flytt så behöver flytthjälpen inte bli så kostsam. Dock bör du beställa offerter från flera flyttfirmor då priserna kan skilja sig åt en hel del mellan olika flyttföretag.
Jämför flyttfirmor inför din flytt
Hos Flyttexperter kan du beställa och få upp till fem stycken kostnadsfria offerter från lokala flyttfirmor. Det innebär att du får ett bra underlag så att du kan jämföra olika flyttfirmor för att hitta det företag som kan erbjuda dig den mest förmånligaste lösningen för din flytt.
En annan fördel med att använda Flyttexperter för att beställa offerter är att alla flyttfirmor som lämnar offert genom Flyttexperter är kvalitetsgranskade. Det innebär att du kan vara säker på att det är en seriös och kompetent flyttfirma som utför arbetet.
Kvalitetsgranskade flyttfirmor hos Flyttexperter
När du ska anlita en flyttfirma är det viktigt att du kontrollerar företaget så att det uppfyller alla de krav som ska ställas på ett kvalificerat flyttföretag. Vi hos Flyttexperter har utfört rigorösa kontroller av alla flyttföretag som vi samarbetar med. Nedan kan du se exempel på vad vi kontrollerar innan flyttfirmorna får lämna offert genom oss på Flyttexperter.
- Att företaget innehar F-skattesedel, vilket är ett krav för att du ska kunna använda dig av RUT-avdrag vid din flytt. Det är också ett bevis på att företaget betalar skatt.
- Att företaget innehar försäkring som ger ett skydd både vid flytten och för transporten av ditt bohag men även för personskador som kan uppstå i samband med flytten.
- Att flyttfirman innehar giltigt yrkestrafiktillstånd. Om detta tillstånd saknas finns en risk att företagets försäkring inte gäller.
- Vi kontrollerar att företaget har kvalificerad och utbildad personal som utför arbetet enligt gällande branschregler.
- Vi genomför även kontroller av företagets ekonomi så att företaget har en ordnad ekonomi och inte har några betalningsanmärkningar.
- Slutligen kontrollerar vi att företaget har fått goda omdömen/referenser från tidigare kunder. Det ger en fingervisning kring hur företaget utför sina tjänster och hur bra servicenivån är.
Pris för att anlita en flyttfirma
Priset för att anlita en flyttfirma beror på flera olika faktorer som bland annat vilka delar du vill få hjälp med vid flytten, hur stor bostad du har och hur långt du ska flytta. Nedan följer ett par exempel på vad det kan kosta att flytta. För att få exakt pris för din flytt bör du ta in offerter från flera flyttfirmor så att du kan jämföra priser.
Flytt av en tvårummare inom samma ort
För att flytta möbler och bohag från en tvårummare inom samma ort kostar cirka 6 000 kronor i genomsnitt, före RUT-avdrag. Då ingår två personer som bär möbler och en flyttbil. Ofta kan du även låna flyttkartonger från den flyttfirma som du anlitar.
Pris för flytt av en villa från Stockholm till Göteborg
När du ska flytta en längre sträcka som exempelvis mellan Stockholm och Göteborg kommer du att få betala extra för transportkostnaderna. Räkna med att det kostar mellan 300 – 500 kronor per mil vid längre avstånd. En flytt av en villa på cirka 120 kvm mellan Stockholm och Göteborg ligger på i genomsnitt 25 000 kronor, innan avdrag för RUT. Dock kan priset variera stort beroende på vilken flyttfirma du väljer.
Detta kan en flyttfirma hjälpa dig med i samband med din flytt
När du anlitar en flyttfirma kan du få hjälp med delar av din flytt men de kan också åta sig hela flytten, vilket även omfattar demontering av möbler, packning och flyttstädning. Nedan finner du de vanligaste tjänsterna som en flyttfirma kan erbjuda dig.
Demontering och montering av möbler
Har du bokhyllor, stora skåp, sängar eller inredning som behöver demonteras inför flytten kan du få hjälp med detta av en flyttfirma. Du kan också få hjälp med att återmontera möblerna i den nya bostaden.
Har du tunga eller skrymmande föremål som exempelvis ett kassaskåp eller ett piano har en flyttfirma utrustning som gör att du även kan få hjälp med dessa föremål.
Packning av bohag
Alla flyttfirmor har packmästare som är specialister på att packa bohag. Det gör att du kan få ditt bohag packat på ett säkert sätt så att det inte skadas vid transporten. När du anlitar en flyttfirma kan du oftast låna eller hyra papperskartonger som är betydligt mer tåliga än de flyttkartonger som du kan finna på stormarknader.
Transporter
Utöver att en flyttfirma kan hjälpa dig med transporten vid din flytt, mellan din gamla och nya bostad, kan du även få hjälp med transporter då du ska sälja eller skänka bort bohag. Du kan också få hjälp med att transportera slitna möbler eller annat bohag för återvinning.
Magasinering
Om du av något skäl inte får plats med alla dina möbler eller ditt bohag i din nya bostad, exempelvis om du ska flytta till en mindre bostad eller ihop med en partner, kan dessa magasineras. Att magasinera möbler och annat bohag kan du göra för en kortare eller längre tid. Vad som ingår i magasinering beror helt på vilka behov du har och vilken typ av föremål som du ska magasinera.
Du kan få hjälp med en flyttfirma att hitta den magasinering som passar dig bäst men även hjälp med att packa och transportera ditt bohag. Om du magasinerar ditt bohag för en tid på maximalt 2 år kan du använda dig av RUT-avdrag vid magasinering. Det innebär att du kan göra ett skatteavdrag på 50 % av arbetskostnaderna i samband med magasinering.
Flyttstädning
Att flytta är ett tungt arbete och när du väl har fått över alla möbler och ditt bohag till din nya bostad så vill du säkerligen kunna packa upp och komma igång så snabbt som möjligt. Då kan det vara skönt att överlåta flyttstädningen till den flyttfirma som du anlitat.
Utöver städning av din bostad kan du även beställa till extra tjänster som exempelvis städning av förråd, garage, uteplats och tomt. En flyttstädning kostar inte speciellt mycket om du använder dig av RUT-avdrag vid flyttstädning.
Hitta mer information inför din flytt hos Flyttexperter
I vår kunskapsbank hos Flyttexperter kan du hitta all information som du behöver inför att du ska planera din flytt eller beställa flyttjänster. Nedan kan du hitta några artiklar som kan vara till hjälp i samband med att du ska anlita en flyttfirma för din flytt.
Kostnad för att anlita flyttfirma för magasinering? (pris 2022)
Att tänka på då du ska anlita en flyttfirma
5 tips för en effektivare flytt
Försäkringar då du anlitar en flyttfirma
Så här hittar du flyttfirmor att anlita
Jämför offerter från flyttfirmor inför din flytt
Kompletta checklistan för din kommande flytt
Anlita lokala flyttfirmor genom Flyttexperter
Är det dags att flytta så kan du få hjälp med att hitta lokala flyttfirmor hos oss på Flyttexperter. Vi samarbetar med flyttfirmor över hela Sverige. Hos Flyttexperter kan du göra en kostnadsfri offertförfrågan och få offerter från upp till fem stycken kvalitetsgranskade flyttfirmor på din ort.
Genom att jämföra offerter från flera granskade flyttfirmor kan du hitta den flyttfirma som kan erbjuda dig de bästa villkoren och priserna för din flytt. Alla flyttfirmor som lämnar offert genom Flyttexperter är kontrollerade av oss så att de uppfyller alla krav som ska ställas på en flyttfirma. Det innebär att du kan vara trygg med att arbetet utförs korrekt, säkert och med högsta kvalitet.