Att tänka på när du anlita en flyttfirma
Många väljer att anlita en flyttfirma då de ska flytta till en ny bostad vilket inte behöver bli så kostsamt om du använder sig av RUT-avdraget. När du ska anlita en flyttfirma är det viktigt att man lägger upp en checklista för sin flytt så du får ett bra underlag inför att du ska ta in offerter. Det är också nödvändigt att kontrollera att flyttfirman uppfyller alla de krav som ska ställas på en flyttfirma så att hanteringen och transporter av ditt bohag görs under ordnade former.
- Börja med att fundera igenom vad du vill få hjälp med. En flyttfirma kan hjälpa dig med demontering av möbler och inredning, packning av ditt bohag, transporter, magasinering och även flyttstädning efter flytt. Om du anlitar en flyttfirma kan du även låna eller hyra flyttkartonger som du kan använda vid flytten.
- Gör en specifikation av tillgängligheten till bostäderna, om det finns hiss, hur många rum bostaden har, hur mycket möbler och flyttkartonger som ska flyttas. Ange också om det finns tunga eller skrymmande möbler som ska flyttas. Använd sedan denna specifikation som underlag inför att du ska ta in offerter från flyttfirmor.
- Begär in offerter från flera flyttfirmor så att du kan jämföra företagens villkor, garantier och priser, exempelvis genom oss på Flyttexperter. Genom att jämföra offerter kan du enkelt hitta den flyttfirma som kan erbjuda dig den mest prisvärda lösningen för din flytt.
- Många flyttfirmor debiterar en flytt per timme medan andra kan ge ett fast pris för flytten. Försök att få ett fast pris så att du vet exakt vad flytten kommer att kosta innan du beställer tjänsten. Om flyttfirman anger ett ungefärligt pris får slutsumman inte överstiga det priset med mer än 15 %.
- Kontrollera att den flyttfirma som du anlitar har F-skattesedel. F-skattesedel är ett krav för att du ska kunna använda dig av RUT-avdrag vid flytt.
- Du behöver också kontrollera att företaget har giltiga försäkringar som täcker skador som kan uppstå vid flytten. Det är också viktigt att flyttfirman har ett yrkestrafiktillstånd för annars är risken stor att företagets försäkring inte gäller.
- När du har bestämt dig för att anlita en flyttfirma är det alltid tryggt att ni skriver ett avtal där allt som ska ingå i priset är specificerat.
Få bästa pris då du anlitar en flyttfirma
När du vill anlita en flyttfirma som ska hjälpa dig med din flytt så bör du ta in offerter från flera flyttföretag så att du kan hitta den flyttfirma som kan erbjuda dig bäst pris. Priserna kan skilja sig åt stort mellan olika flyttfirmor vilket gör att det finns möjlighet att spara en hel del pengar genom att jämföra offerter från flera flyttföretag.
När du anlitar en flyttfirma har du också möjlighet att använda dig av RUT-avdrag för din flytt, vilket gör att du kan få än bättre pris för din flytthjälp. RUT-avdraget är ett skatteavdrag som du kan göra på motsvarande 50 % av flyttfirmans arbetskostnader. Avdraget får du redan på fakturan från den flyttfirma som du anlitar så att du slipper ligga ute med pengarna själv.
Få gratis offerter från lokala flyttfirmor genom Flyttexperter
Om du ska flytta till en ny bostad kan du hitta all information som du behöver inför din flytt i vår kunskapsbank. Här kan du bland annat hitta tips och råd, jämförelser, magasinering, flyttstädning och hitta checklistor.
Hos Flyttexperter kan du även göra en kostnadsfri offertförfrågan och få offerter från upp till fem stycken kvalitetsgranskade flyttfirmor på din ort. Det gör att du enkelt kan jämföra offerter från flera flyttfirmor så att du kan hitta det företag som kan erbjuda dig de bästa villkoren och priserna.
Alla flyttfirmor som lämnar offert genom Flyttexperter är kontrollerade av oss så att de uppfyller alla de krav som ska ställas på ett seriöst flyttföretag. Det betyder att då du anlitar en flyttfirma som lämnat offert genom Flyttexperter så kan du vara trygg med att få arbetet utfört korrekt, säkert och enligt gällande branschregler.