Du behöver också bestämma om du ska utföra flytten själv, tillsammans med vänner, eller om du ska anlita en flyttfirma för din flytt. Här har vi sammanställt en checklista inför en flytt.
Checklista inför din flytt
1. Boka flytthjälp eller anlita en flyttfirma
I god tid inför din flytt behöver du besluta dig för om du ska genomföra flytten helt själv med hjälp av vänner eller familj eller om du ska anlita en flyttfirma som tar hand om delar av din flytt. Om du planerar att genomföra flytten själv med hjälp av vänner behöver du boka in dessa till flyttdagen. De behöver dels finnas tillgängliga i gamla bostaden men också hjälpa till i din nya bostad. Dock kan det bli ett problem om du ska flytta långt.
Du behöver ordna med flyttbil, eventuellt hyra lätt lastbil eller släp så att du kan transportera ditt bohag mellan bostäderna. Tänk på att vara ute i god tid så att du inte får problem med att hyra bil eller släp till flyttdagen. Tänk även på att du behöver ta hand om dina medhjälpare genom att ordna med mat och eventuellt med transporter på flyttdagen.
Att anlita en flyttfirma blir förstås dyrare än att få hjälp av kompisarna dock får du en större trygghet då du får hjälp av professionell flyttpersonal och med transporten. När du planerar att anlita en flyttfirma bör du ta in offerter från flera flyttföretag, exempelvis genom Flyttexperter.
Då kan du jämföra offerter för att hitta det flyttföretag som kan erbjuda dig bäst villkor och pris. En fördel med att anlita en flyttfirma är att du kan få låna eller hyra flyttkartonger men även få hjälp med att packa ditt bohag.
2. Packning av ditt bohag
När du ska flytta så är ett tips att du påbörjar packningen redan 2 – 3 veckor innan flyttdagen. Då slipper du allt stress de sista dagarna, vilket kan leda till att packningen blir slarvigt utförd så att dina saker riskerar att skadas i transporten.
Du kan börja med att packa ned de saker som du inte behöver använda som exempelvis kläder och prydnadssaker. Har du källare eller vind kan du börja med att rensa ut dessa och packa ned allt som ska med till din nya bostad.
Om du anlitar en flyttfirma kan de även hjälpa dig med att packa ditt bohag men också låna eller hyra ut flyttkartonger, vilket är mer tåliga än de du kan köpa på IKEA. Ett annat tips är att du packar ett rum i taget så att du kan märka upp kartongerna så det blir enkelt att placera ut dessa i rätt rum i den nya bostaden.
3. Uppsägning av avtal, abonnemang och flyttanmälan
Utöver allt arbete med att packa och boka allt kring flytten behöver du även ta hand om en del praktiska saker inför din flytt. Bland annat behöver du säga upp avtal och abonnemang som är knutna till din gamla bostad som exempelvis Internet, telefon, parkeringsplats, prenumerationer och andra typer av abonnemang. Du behöver även säga upp ditt gamla elavtal och teckna ett nytt elavtal för den nya bostaden.
De abonnemang som du vill behålla och som kan flyttas till din nya bostad behöver du göra en adressändring för. Då vissa avtal har en lång uppsägningstid, upp till 3 månader, bör du vara ute i mycket god tid med dessa uppsägningar så du slipper extra kostnader.
Du behöver också göra en flyttanmälan till Skatteverket, vilket kan göras på deras hemsida. En flyttanmälan slår igenom omedelbart hos Skatteverket men det kan dröja upp till ett par veckor innan andra myndigheter får besked om din nya adress. Du kan också själv kontakta arbetsgivare, lånebolag och andra som behöver din adress.
Tänk på att också säga upp eller flytta din hemförsäkring till din nya bostad. För att hemförsäkringen ska gälla för skador som uppstår i samband med flytten, då du flyttar själv, behöver du ha en giltig hemförsäkring i både gamla och nya bostaden.
4. Planera flyttstädning av din gamla bostad
Efter att du har flyttat så behöver du utföra en flyttstädning av din gamla bostad, vilket ska ske först efter att bostaden är helt tom på möbler och annat bohag och innan de nya boende flyttar in. Du kan välja att genomföra en flyttstädning själv, vilket kanske är svårt om du flyttar till en ny stad, eller anlita en städfirma som utför flyttstädningen. Om du anlitar en städfirma så får du garantier på arbetet så att du kan vara trygg med att städfirman åtgärdar eventuella brister i städningen så att städningen kommer att bli godkänd.
Att anlita en städfirma för din flyttstädning behöver inte bli så kostsamt då du kan använda dig av RUT-avdrag vid flyttstädning.
5. Flyttdagen
Se till att du börjar tidigt så att du kan samla in de vänner som ska hjälpa till med flytten och hämta den bokade flyttbilen, om du ska flytta själv. Annars kommer flyttfirman att komma på bestämd tid för att hjälpa dig med flytten. Kontrollera också att allt är klart inför flyttdagen så att allt flyter på smidigt så att den inte hackas sönder av småproblem. Glöm inte bort att göra en extra koll av din gamla bostad så att inget har blivit glömt.
Få kostnadsfria offerter från lokala flyttfirmor genom oss
Om du vill anlita en flyttfirma som hjälper dig med din flytt kan du hitta all information inför att du ska beställa flyttjänster i vår kunskapsbank. Här finner du bland annat guider, jämförelser, checklistor, tips och råd som kan vara till hjälp inför att du ska planera din flytt.
Flyttexperter samarbetar med flyttfirmor över hela Sverige. Det innebär att vi kan erbjuda dig att göra en kostnadsfri offertförfrågan och få offerter från upp till fem stycken kvalitetsgranskade flyttfirmor i ditt närområde. Det gör att du enkelt kan jämföra offerter så att du kan hitta den flyttfirma som kan erbjuda dig den mest prisvärda lösningen för din flytt.
Alla flyttfirmor som lämnar offert genom Flyttexperter är granskade av oss så att de uppfyller alla de krav som ska ställas på en seriös flyttfirma. Det innebär att då du anlitar en flyttfirma som lämnat offert genom Flyttexperter så kan du vara trygg med att arbetet utförs av utbildad personal och enligt gällande branschregler.